Monday, March 7, 2011

the oranje,manchester utd,van der vart dan rabak



"The Oranje"..Gah pada nama team ni,"Holland", sweet pada nama nya.. "Netherland", nama nya secomel makwe2 di amsterdam dan makwe2 yang menyokong team ni.. Gua cukup minat dengan dengan team ni sejak gua dari bangku sekolah rendah2,kalau tak silap gua masa gua darjah 2 kot..


Nak dibandingkan dengan national team yang lain, the oranje telalu cantik dimata gua.. Pengasas bola sepak moden ni berada satu takuk diatas team2 yang lain.. Gua nak memetik rekod FIFA, The oranje adalah team yang paling konsisten dalam sejarah bola sepak moden..


Bermula dari world cup 1998, kalau tak silap gua diorang kalah semi final dengan brazil,Masa tu gua tengok game tu dengan abah gua..World cup 2002 diorang tak layak masuk dan seluruh team the oranje di bedah siasat demi masa depan dorang..World cup 2006,diorang kalah dengan portugal di suku akhir,gua mase tu dah rabak gile..Sebab tu portugal antara team yang gua benci sampai sekarang..


World cup 2010,gua cukup yakin dengan team ni,Masa ni diorang memegang rekod 2 tahun tak pernah kalah..Mengancam ye dak? dari peringkat kumpulan, gua tengok semua team berjaya dijadikan lauk dan gulai... Bila game lawan brazil kat quarter final, sungguh steady gua tengok abam sneijder dengan abam2 yang lain menjadikan brazil sebagai santapan makan malam diorang..


Tapi di final, Taktik,skill dan luck the oranje semua hilang akibat permainan cantik tahap dewa team spain.Gua terpaksa akui yang masa tu spain paling sempurna kat dunia.. Walaupun kalah kat final,Gua takde la rabak sangat..Masa tu gua memberi tabik paling hormat kat the oranje ni..Dah lama diorang tak sampai ketahap ni.. Lagi pun  mase tu ade benda yang lagi penting dari final..


Bila berbicara mengenai Manchester United,gua cukup sensitip..Memang sensitip..terlalu sensitip.. Disebabkan Man u skang ni pun dah macam tak berapa betul sangat..Gua punya tahap rabak gua memang kuat..ok, habis cerita pasal man u..


Kalau orang tanya gua siapa ikon bola sepak..Gua pasti jawab abam Rafael Van Der Vart, salah satu sebab nya ialah dia dari kalangan the oranje..Gua cukup meminati abam van der vart ni sejak dia dari club hamburg lagi..




Kesimpulan nya, bola memang buat gua cepak rabak..sekian



No comments: