Friday, May 6, 2011

teori sains dalam kehidupan

5 tahun yang lalu,Masa tu musim Piala Dunia Germany 2006.Dah nama pun musim bola,ramai la yang bercakap tentang bola termasuk lah sepupu gua iaitu Kak Ita, seorang lulusan PHD dalam bidang fizik.. Tengah gua dengan dia syok tengok bola kat rumah gua, tiba-tiba dia berkata "Sepatut nya pemain bola kena belajar subjek fizik diorang main bola.Akak nampak banyak sangat hukum fizik yang terkeluar kat dalam game bola sepak ni."

Gua tergelak besar bila dengar kata-kata dari Kak Ita.Kalau lah semua pemain wajib belajar fizik sebelum main bola,sampai kehari ni la si messi tu jadi budak hingusan agak nya.Kak Ita jugak cakap Hukum fizik paling ketara bila sepakan percuma.Dia punya penerangan mengenai fizik dalam bola sepak ni punye lah panjang sampai gua tak senang duduk tengok game bola."Kalau macam tu si David Beckham rambut sikat tengah tu pakar fizik la ye kak?" tanya gua. "Entah la" jawapan yang pendek dan padu dari si lulusan PHD tu.Jangan kan subjek fizik, subjek sains UPSR pun si abang Beckham belum tentu lepas..

Kawan gua pernah bertanya, "Kalau lah si jahanam-jahanam zaman sekarang belajar biologi,konfem kes anak luar nikah kurang ye dak? .Gua tak nafikan juga,ada betul nya apa yang rakan gua katakan dari segi sains,tapi kalau dah nafsu tu kemain buas,biologi entah kemana,agama jangan kata lah.

Perlukan seorang chef terkenal mempelajari ilmu teori rate of reaction yang terkandung dalam buku kimia tingkatan 5 sebelum diorang jadi chef?

Perlukah seorang pemandu lori dan pemandu bas memahami konsep inertia dan momentum sebelum diorang lulus ujian memandu.Perlukah jugak sekolah memandu menerapkan konsep fizik ni dalam pembelajaran sekolah memandu? kahkahkah!

Yang terakhir,perlukah si penggali kubur mencedok ilmu-ilmu dalam sains geomatik sebelum dia menceburkan diri dalam profession penggalian kubur ni? keh keh keh!

Psst:: Apakah kepentingan matematik tambahan dalam kehidupan seharian? bagitau kat gua.


10 comments:

NuR 'aQiLaH said...

dengar cita add math tu penting dalam penghasilan jambatan.

jamban pun mungkin guna teori ni..

Anonymous said...

hahahaha....+math tu mmg penting dlm bidang kjutraan..kal0 mcm ak blaj0 jer +math tp sengal mmg xkmane jgak..hahah...kal0 ko msuk kjrutraan nnti bru k0 taw ape pntingnyer dier..cegu ak la yg ckap..xtaw la kal0 dier tipu ak..ahahahhahaah...tp mmg bt0l.sbb +math ni sgt unik..cra pngiraan dier mmg halussssssssss.....dn ader mksud yg trsirat....sme mcm blajar fzik.so,konklusinya..mmg ade kaitan..wakakak..ape ak membebel panjang2 mcm nenek2 ni..hadoi.. -.-'

brader kemal said...

qilah: apakah pengiraan kalkulus serta formula algebra yg tepat dapat menghasilkan jamban yang cantik?

cik lavender; amboi amboi amboi! gua dah tak paham ape yg lu kabor kat gua ni

Cik tempoyak maniss said...

hahahaha.....hebat2....sains dan kehidupan...setiap ap yg terjadi di muka bumi ni ada asbab nye...tpi x gna jgk la benda2 sains ni klu blaja tpi x praktik...cth: blaja kimia...tpi perokok ttp isap rokok wlupun tau bnyak kndungan kimia dlam rokok 2... blaja agama..tpi perokok ttp isap rokok wlupun tau rokok 2 dah jtuh hukum haram... blaja bio,,tpi perokok ttp isap rokok wlupun tau kesan rokok kat kesihatan,,blaja math,,tpi ttp bli rokok yg harganye lagi mhl dri mkanan...blaja add math tpi,,,,x kira bape punca kuasa harga rokok y naik n mhl dri harga brg2 asas yg lain...pk2 kan la..n slmt beramal...weee~
p/s: nsht ikhlas... ^_^

brader kemal said...

ema;tertunduk malu sekejap.

iza said...

Assalam...
Semua rakyat Malaysia mesti belajar Sejarah sbb Sejarah dapat menyatupadukan rakyat berbilang kaum..

syAzAnA said...

fuyoooo. incik brader ckp sal fizik ooi. kena habaq satu kg nie. haha.

memangg. aku skong. fizik, biologi, math, kimia sume berkait rapat dgn hidup. kalau x, kita xkan jadi mcm skang. nnti nk bina jambatan, kang xkukuh lah pulak kann? hehe

brader kemal said...

@iza; hidup sejarah! kehkehkeh

@cik syaz; dengar2 cerita si ibu mertua zaman sekarang nak menantu yg pkar fizik ye dak?

Finaz Jaafar said...

huwahuwahuwa..
aq pn slalu pk bnda yg sme..nape kte kne blaja bnda yg gyler2 ssh klo tak gne pn dlm khdupn seharian..haha

brader kemal said...

@finaz; keh keh keh..buat kusut kepala tahu?