Sunday, June 12, 2011

belajar

Gua spesis pendendam orang nya, kalau orang buat salah dengan gua, gua maafkan dia di mulut je, di hati gua pendam dalam-dalam..Kes makcik gua marah gua masa umur gua 5 tahun pun gua still ingat,gua pendam apa yang dia marah kat gua masa gua kecik-kecik dulu. Tapi gua terbaca ayat ni "tak kemana hidup kalau berdendam." Sekarang gua belajar maafkan kesalahan orang,gua belajar terima yang mereka bukan malaikat. Sekarang,gua dah buang semua dendam gua.Gua dah buang semua ego gua..Gua dah belajar sesuatu yang baru. 

Gua spesis panas baran orang nya,Tapi banyak benda buruk dah jadi yang buat gua belajar buang sifat panas baran tu, gua belajar ilmu senyum dalam marah,ilmu penyejuk hati.. Alhamdulillah, sikit-sikit gua dah ubah sifat gua, Gua teringin nak jadi macam abah gua, dia jarang marah anak-anak dia.. Dia langsung takda sifat panas baran, secara automatik nya dia jadi mentor gua, gua tiru sikit-sikit perangai dia..Gua tabik abah gua.

Gua spesis nak bergaduh orang nya,Dapat je tahu kawan kena pukul gua tak cakap banyak.. Itu perangai gua dulu, sekarang gua 100% langsung tak nak ambik port pasal tu dah.. Gua sibuk dengan macam-macam perkara, gua belajar jadi kutu yang berguna, kutu yang berwawasan dan kutu yang bermutu tinggi.

Gua spesis yang memang tak hargai ape yang pernah gua dapat, itu memang gua akui, sekarang gua belajar hargai apa yang ada kat sekeliling gua.

Dulu gua banyak buat benda yang tak berguna, gua pergi cuba macam-macam jenis benda yang negatif. Bila dah besar ni gua rasa matang, gua belajar tunjukkan contoh baik kat adik-adik gua walaupun gua ni setakat spm je.. Gua belajar tunjuk kat bakal-bakal mak mertua yang gua adalah calon menantu terbaik diorang.

Yang terakhir, gua belajar lupakan benda yang pernah buat gua terjatuh teruk.. Teruk nya hanya gua yang tau..  ok, macam cilake perasaan..salam!

1 comment:

Finaz Jaafar said...

bagus semangat ko ni kemal..=D